RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)


Rancangan pengajaran harian (RPH) adalah satu kaedah perancangan serta penerangan guru secara terperinci mengenai "kursus pelajaran" melibatkan sesuatu pengajaran dan pembelajaran murid. Rancangan pengajaran harian disusun oleh guru untuk dijadikan panduan pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah. Perinciannya adalah berbeza-beza bergantung kepada pilihan guru, isi pelajaran serta keperluan pelajar. Mungkin juga ada syarat-syarat lain yang dikenakan oleh sistem persekolahan masing-masing mengenai rancangan pengajaran tersebut. 

Rancangan pengajaran adalah panduan guru untuk melaksanakan pelajaran tertentu, dan termasuk tujuan (apa yang harus dipelajari oleh pelajar), bagaimana mereka akan mencapai (kaedah, prosedur) dan bagaimana mengukur seberapa baik yang mereka penuhi (ujian, lembaran kerja, kerja rumah, dll.)

Berikut merupakan contoh Rancangan Pengajaran Harian Pendidikan Moral mengikut tingkatan. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua insan bergelar guru. 







No comments:

Post a Comment

AKTIVITI 'OFFLINE'

"OFFLINE" atau di luar talian adalah salah satu inisiatif kaedah pembelajaran yang memungkinkan pengajaran dan pembelajaran berjal...

Pages